onsdag den 21. juni 2023

De første fiskedage i Namsen 2023

 Her er lidt klare facts omkring elven og omgivelser:

Søndag d. 18 juni
Vandstand 496 m3/s
Vind 2 m/s syd/vest
Temperatur fra 14 - 27 grader
Antal fangede laks i Namsen 409 stk. 
Gennemsnitsvægt 6,4 kg. i 2023

Det meste af første fiskedag går som det plejer med at få etableret lejren ved hytterne på Bertnem. Vi kørte fra Trya camping ved Koppang i Østerdalen søndag kl 8:30, med kurs mod Trondhjem, vi har ca. 470 km til Bertnem. Efter en halv times kørsel kommer vi til Stor elgen, en elg lavet af rustfri stål ca 10-12 m. høj, et sted man skal holde ind når der er nye fiskere med på holdet der ikke har set den før, det er også et ret imponerende syn og et godt trækplaster for turismen i Østerdalen.


Turen fortsatte derefter nordpå, med de traditionelle stop ca hver 200 km og indtagelse af pølse i brød med ristede løg og rejesalat, sennep og ketchup, en spise der skal til når man er på Laksetur til Norge. Jeg ved ikke om det har indflydelse på fiskeriet, men det har det på fiskerne, nogle nyder det (jeg er en af dem der syntes det er en tradition) og andre hader dem (nogle så meget at den bliver smidt i affaldsspanden på trods af den imponerende pris på 88 nkr.)

Der er ingen der skal ned at fiske søndag, der bliver hygget og pakket ud, rigget fiskegrej til, For mit eget vedkommende bliver mandag en hviledag, jeg har et gedigent hold i nakken som har plaget mig i nogle måneder, så jeg tager lige en slapper.

I aften skal vi fejre Torben's 70 års fødselsdag, lidt for tid (han fylde først år 5 Juli), hvor vi skal have grillet en tyksteg med brasede kartofler på gas panden og Bents berygtede whisky sovs, jeg forventer at der vil blive serveret en udsøgt rødvin til.

Anden fiske dag ender med at Torben taber en ca. 3 kg. Laks, som det på mystisk vis lykkedes Frede at smide ud af fangstnettet, hvorefter den hopper af krogen.

Tirsdag er det stadig varmt og elven er faldet lidt, men alle mand er ved vandet, uden det store resultat, jeg får ribbet en krog for orm, Hans Jørgen har et hug det er alt for den dag. Jeg fatter ikke hvordan Laksen kan raspe alt orm af en ormekrog uden at den stikker sig men på trods af det er det noget vi tit har set.

Hermed en foreløbig rapport.


1 kommentar:

  1. Shitt fiske . Kos jer og hils alle på Bertnem . Venlig hilsen Arne

    SvarSlet