søndag den 28. maj 2023

Fisketur til Harasjömåla P&T fiskesøer og kunstige fluestrøm

Fredag morgen hentede jeg Bent i Bredballe for at påbegynde en weekend tur til Harsjömåla P6T fiskecamp i det sydlige Sverige. Vi har også besluttet at vi vil besøge Mörrumsåen på vejen til fiskesøerne, da ingen af os har fisker eller set Mörrumsåen, så da det kun er en omvej på ca 30 km er det en oplagt mulighed for også at se den berygtede å hvor den slynger sig ned gennem byen Mörrum.

Alt går efter planen pay by plate virker på både Storebølt og Ørresunds broerne, så det er en smal sag lige at smutte en tur til sydsverige. Vi ankommer til Mörrum kl 13:00 hvor vi parkerer lige oven for laksens hus og Fiskeshoppen ved Mörrumsåen, er er flere fiskere der er i gang med at fluefiske ned gennem byparken, med de mange fald og gangbroer på tværs af åen.Vi så nu ikke nogle laks blive fanget eller springe, men i det gode sommervejr er det med stor fornøjelse at gå en tur i parken og suge de smukke indtryk til sig. Vi besøger også fiskeshoppen for at se om der skulle være noget vi ikke kan undvære og det er der selvfølgelig, jeg får købt 2 Simms t-shirt og en ny læderhat og Bent anskaffer sig en t-shirt, tingene bliver jo ikke dyrer af at der er udsalg og den svenske krone har en meget lav kurs.

Vi fortsætter det sidste stykke fra Mörrum til Harsjömåla, hvor vi skal møde vores fiskeven Hasse fra Stockholm og kammeraten Kenni, vi har ikke set hinanden siden fisketuren til Bertnem Norge i uge 26 sidste år. Da vi ankommer er Hasse og Kenni ankommet og har sørget for at få nøglerne til hytterne.

Vi får os indkvarteret, hvorefter Kenni laver en guidet tur rundt til nogle af de mange søer der indgår i Campens fiskevand, søerne er meget store og der er opsat gangbroer ud fra land, så lystfiskerne kan komme til at kaste uden at træer og buske kommer i vejen, vi besøger også det der har gjort Harsjömåla berømt, den kunstige fluefiske strøm, hvor vandet pumpes fra den ene ende og op til den øvre for derved at skabe en kunstig elv. Men den måde fiskeriet foregår på er ikke noget for mig, lystfiskerne står skulder ved skulder med ca 20 meters afstand, det er ikke den form for fluefiskeri jeg foretrækker. Med hensyn til lystfiskersøer ved jeg ikke hvor mange der en, men jeg vil skyde på at der er mere end 20, hvor nogle er forbeholdt selskaber og andre forbeholdt fluefiskeri. Jeg havde lidt det indtryk at jeg lige så godt kunne have fisket i Vejle Fjord, søerne virkede meget uoverskuelige.

Efter rundvisningen køber vi fiskekort til Lørdag, hvor der skal fisker. Kenni og Hasse har forberedt grillmad til fredag aften, så kl. 20 mødes vi alle omkring grillen på grillpladsen, til aftensmad og rødvin, øl, Rom og hyggelig samvær.

Lørdag morgen laver Bent og jeg morgenmad med blødkogte æg og dansk pålæg og til Kenni's store overraskelse rugbrød, hvilket vækker glæde hos ham. Efter morgenmaden køres der til en af søerne som Kenni kan anbefale for at fiske, vi fanger nu kun meget små aborrer og ser heller ikke nogle fisk med størrelse på. Men hvad det er jo heller ikke altid fisk det kommer an på. Lørdag aften er det Bent og jeg der skal lave mad. vi starter med flødestuvede champignon på reiset toastbrød. Derefter er der helstegt oksefilet på grill med kold kartoffelsalat og agurkesalat, med tilhørende drikkevarer og hyggelig samvær om grillen til det bliver mørkt og køligt. Hvis der skal nævnes en ting der kunne være bedre i hytterne, så er det køjesengen. Sjældent har jeg været så radbrækket om morgenen som efter en nat i denne køjeseng.

Søndag pinsemorgen laves morgenmad og pakkes, 2 pinsedag er ikke en helligdag i Sverige, den er blevet inddraget til fordel for en nationaldag, kl. 10 sætter vi atter turen mod Vejle, hvor vi ankommer kl 15, så vi lige kan nå at følge med i dagens F1 Løb på TV.

Tak for en hyggelig tur med godt kammeratskab og rigeligt med historier af mere eller mindre troværdig kvalitet.

En andefamilie der søger hvil på en